Nu har en avsiktsförklaring gällande Östlig förbindelse skrivits under

Regeringen tog i våras initiativ till förhandlingar om Östlig förbindelse och att säkra finansieringen för utbyggnad av tunnelbanan och Spårväg Syd. Förhandlingarna stupade eftersom Socialdemokraterna i Region Stockholm och Stockholms stad sa nej till en avsiktsförklaring om Östlig förbindelse, trots att regeringen var villig att satsa 4 miljarder kronor till trafiken i Stockholmsregionen.

Nu har förhandlingarna om finansieringen av tunnelbanan, spårväg syd och en avsiktsförklaring gällande Östlig förbindelse nått i mål. Detta efter att den moderata förhandlingsledare Chatarina Elmsäter-Svärd återupptog förhandlingarna som Socialdemokraterna med Aida Hadzialic i spetsen kraschade i somras. Staten kommer medfinansiera tunnelbanan och spårväg syd samtidigt som vänsterstyret i Stockholm har gått med på att Östlig förbindelse ska byggas. Detta innebär att det finns en blocköverskridande överenskommelse som ska hålla över tid.

– Detta är en stor seger för Nackaborna som kommer kunna se fram emot en ny ringled runt Stockholm. Vi hade kunnat varit i mål med detta redan i somras men Aida Hadzialic (S) äventyrade då finansieringen av tunnelbanan endast för att de i grunden är emot Östlig förbindelse. Nu är vi i mål och kan börja utveckla framkomligheten i hela Stockholm, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsen ordförande.

I det första skedet av förhandlingarna var tanken att Nacka skulle skjuta till 200 miljoner för att färdigställa finansieringen av tunnelbanan. Den summan har idag landat på 45 miljoner tack vare hårt arbete i förhandlingarna från Nackamoderaterna.

För att Stockholm och Nacka ska fortsätta kunna växa behövs både förstärkt kollektivtrafik och en avlastande ringled. För regeringen och Nackamoderaterna har det varit viktigt att få dessa delar på plats i förhandlingarna och att alla parter är överens. Detta för att överenskommelsen ska hålla över tid oavsett styre i regeringen eller regionen.