T26: Nackas gemensamma synpunkter till Trafikförändringsremiss för 2026

Kollektivtrafik
Nackamoderaterna om Region Stockholms trafikförändringsremiss T26

Region Stockholm har nu presenterat sin remiss inför trafikförändringar i SL- och WÅAB-trafiken för trafikåret 2025/2026, även kallat T26. Förslagen omfattar både nya satsningar och justeringar i kollektivtrafiken, med målet att öka tillgängligheten, förbättra tvärförbindelser och skapa attraktiva alternativ till bilen. De förslag som Vänsterstyret i regionen har lagt fram tillgodoser inte de behov som Nackaborna har gällande en väl fungerande kollektivtrafik.

Vi har genomfört en stor dialog om kollektivtrafiken med er Nackaborna om vad ni ser för behov av förbättringar. Vi för dem nu vidare till de styrande i Regionen. Det handlar bl. a. om att få tillbaka den tvärgående busslinjen 71 från Hammarby Sjöstad via Sickla till Jarlaberg, fler direktbussar till city, fler Boobussar som går på Värmdöleden i stället för på Värmdövägen via Björknäs och ökad turtäthet. Det återstår att se om de styrande i regionen lyssnar.

Detta är endast några av de synpunkter som kommit in från er Nackabor. Nedan kan du läsa mer om tjänstemannaskrivelsen samt de synpunkter som vi kommer att skicka med som grundar sig på de synpunkter som ni har skickat in till oss. Det är genom ert engagemang som vi nu kommer kunna sätta press på den vänsterstyrda regionen som styr över kollektivtrafiken i Stockholm och Nacka.

Tjänstemannaskrivelsens förslag:

  • Busslinje 442X och 446 som tidigare fått förändrad ändhållplats till Sickla udde bör läggas om för ökad resenärsnytta och angöra Katarinabergets bussterminal vid öppnande. Det är av särskild vikt att buss 442X återfår sin tidigare ändhållplats vid Slussen. Linje 446 bör angöra Stockholm i anslutning till tunnelbanan.
  • Nacka kommun efterfrågar att buss 71 tillbakaläggs till tidigare sträckning då förbindelsen mellan Slussen (Glasbruksgatan) och Nacka strand varit en godkoppling för resande inom Nacka.
  • Nacka kommun önskar ökad turtäthet på Kvarnholmen på linje 53, 55 samt 402 i linje med tidigare framförda synpunkter.
  • Busstrafiken från och till Älta är ofta högt belastad i rusning. Nacka kommunen önskar en utökning av kollektivtrafikutbudet i rusning för att täcka medborgarnas resandebehov. Detta gäller på linjerna 840, 401 och 821.
  • Nacka kommun önskar att fler turer på linje 801 angör hållplats Storkällan, detta speciellt i morgon- och eftermiddagsrusning. Linjen föreslås även utökas med tidigare avgångar från Gullmarsplan.
  • Nacka kommun ser positivt på att linjer som trafikerar längs med Tyresövägen angör i höjd med Älta trafikplats på sikt.
  • Nacka kommun önskar fler direkta förbindelser med färre stopp in till Slussen från Tollare och sydöstra Boo, samt en utökning av trafiken under dygnet.
  • För nattrafikens del önskar Nacka att någon linje trafikerar längs med Sockenvägen för att öka tillgängligheten till sydöstra Boo under dygnet.
  • På linje 443C önskas utökade avgångar under morgon- och kvällstid då linjen erbjuder god tillgänglighet till och från Cityterminalen samt vidare resor.
  • På linje 417 och 416 önskar Nacka kommun att man ser över turtätheten över dygnet, primärt möjligheten till förlängning av trafikdygnet med utökade morgon och kvällsturer för att möta resandebehovet vid närliggande arbetsplatser.
  • Nacka kommun önskar att linjerna längs Värmdöleden (väg 222) som angör Nacka trafikplats tillåter både på- och avstigning i båda riktningarna.
  • För ersättningstrafikens del önskar kommunen att det även införs direkttrafikering mellan Slussen (vid Glasbruksgatan) och Saltsjöbaden/Solsidan under eftermiddagsrusningen.

Nackamoderaternas synpunkter:

  • Nackabussar till Slussen behöver säkras i relevant utsträckning även när tunnelbanan till Nacka öppnar. Nacka kommun bedömer att Slussen även fortsättningsvis kommer att vara en viktig målpunkt för många resenärer till och från Nacka.
  • Inför ett flexiblare SL-kort för den som reser regelbundet men inte dagligen för att öka incitamentet att välja kollektivtrafiken även om man inte åker varje dag. Ett exempel kan vara 10/30-kort där man kan åka 10 valfria dagar under en 30-dagarsperiod.
  • Ersättningstrafiken för Saltsjöbanan måste omgående återgå till den trafikering som gällde innan 9 februari 2025. Kommunen välkomnar att SL nu gett besked om att så ska ske från 2 juni. Mot bakgrund av de stora problemen som varit med trafiken under våren så vill kommunen understryka att det nu måste bli verklighet av de löften som utfärdas.
  • Till följd av framkomlighetsproblem i Björknäs föreslår kommunen att fler bussar bör trafikera Värmdöleden från Orminge Centrum i stället för att trafikera Värmdövägen genom Björknäs. Med fördel skulle dubbeldäckare kunna sättas in för att bibehålla servicegraden i Björknäs.
  • Linjerna till Nacka Gymnasium (452, 453 och 454) anser Nacka kommun bör återtas eller att bussar som kommer på 222an från Slussen och ska till Nacka Forum, Jarlaberg, eller Nacka Strand,  kör av vid avfart Griffelvägen i stället för Nacka trafikplats, för att möjliggöra att elever till och från Nacka gymnasium gynnas.   att nya linjer med likvärdig sträckning tillskapas för att främja hållbara färdmedel till skolan.
  • Linje 442 bör få en justerad linjedragning, i östlig riktning med avfart från väg 222 vid Kvarnholmsavfarten/Griffelvägen för att på så sätt kunna trafikförsörja Nacka Gymnasium, på samma sätt i västgående trafik och gå på 222:an via Kvarnholmspåfarten.
  • Boo kommundels yttre områden (Lännersta, Gustavsvik, Eriksvik, Kummelnäs och Vikingshill) behöver ökad trafikering även under lågtrafik, förbindelserna till Orminge Centrum behöver stärkas.
  • Buss 401 bör förlängas till Hedvigslunds torg, i alla fall vissa turer.
  • Nacka kommun ser ett behov av att få utökad turtäthet på linjerna till cityterminalen, detta från alla kommundelar.
  • Buss 465 bör få ökad trafik på kvällen och vissa turer förlängas till Saltsjöbaden.
  • Buss 417 bör återfå hållplatsen på Kvarnbergsvägen. 
  • Det nybyggda området Telegrafberget bör få bättre bussförbindelser.
  • Buss 425 bör åter trafikera Lagnövägen under helgdagar.

Synpunkterna ovan är framtagna efter att vi har sammanställt de synpunkter som ni Nackabor har skickat in till oss. Det är genom ert engagemang som vi har kunnat tagit fram relevanta synpunkter som ska förbättra kollektivtrafiken för alla Nackabor. Synpunkterna skickas till den vänsterstyrda regionen i Stockholm i syfte att få det att förstå de utmaningar som vi dagligen står inför. På detta sätt sätter vi press på de som styr över kollektivtrafiken i Regionen.