Strax före midnatt avbröt förhandlaren Mattias Landgren förhandlingen om trafiken i Stockholmsregionen.
Statens bud var att bidra med uppemot 4 miljarder kronor till viktig infrastruktur i Stockholmsregionen och att återstarta Östlig förbindelse. S-styrena i Stockholms stad och Region Stockholm tackade nej. De vägrade skriva under en avsiktsförklaring som de själva varit med att formulera och som inte förpliktigade dem till något alls om Östlig förbindelse, utan bara var ett konstaterande att staten har en målsättning att binda ihop infrastrukturen runt huvudstaden med en Östlig förbindelse.
– Socialdemokraterna är den här regionens dödgrävare, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M) i Nacka som är en av dem som varit med i förhandlingarna. Vi sa ja till budet från Nackas sida, det var ett generöst bud som visar att regeringen vill förbättra framkomligheten i vår region. Vänsterstyrena i regionen och Stockholms stad tackar däremot nej till flera miljarder kronor som skulle förbättra framkomligheten i Stockholmsregionen därför att de ogillar bilar och vägar, som ju också bussar kan åka på. Nu äventyrar de utbyggnaden av tunnelbanan till Barkaby, Solna och Nacka och Spårväg Syd.
– Det här är riktigt dåligt ledarskap av socialdemokraterna, främst finansborgarrådet Karin Wanngård och finansregionrådet Aida Hadzialic. Vår region behöver mer kollektivtrafik och nya vägar, inte mindre. Om människor ska kunna ta sig till jobbet och trafiken flyta smidigt så behöver vi både tunnelbana och Östlig förbindelse. Men de tycker uppenbarligen att det är viktigare att stoppa bilarna än att bygga klart tunnelbanan. Det här riskerar att få mycket allvarliga konsekvenser, inte minst för tilltron och sammanhållningen i länet och relationen till företag och byggaktörer som vill investera i vår region.