Ny tillfällig parkering i Älta

Ältakilen mellan Ältavägen och Älta IP blir tillfällig infartsparkering efter initiativ från Alliansen i Nacka! Tidigare låg det en Preem-mack här, men nu står platsen öde i väntan på att bostadsbygget startar. Vi vill se till att platsen nyttjas fram tills dess, och beslutade därför att göra om det till en tillfällig infartsparkering i två år med cirka 30 platser. Bra för de som pendlar, och för de som idrottar vid Älta IP!

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen

– Älta IP och den närliggande badplatsen har många besökare, vilket gör att parkeringen ofta är full. Det är ju provocerande att det precis bredvid en full parkering se outnyttjad tom mark, så därför la vi detta initiativ. I Nacka ska vi utnyttja våra resurser på ett smart sätt, så även om den här platsen ska bebyggas senare kändes det rimligt att hitta ett användningsområde för den tills dess.

Infartsparkeringar är bra, eftersom det främjar resande med kollektivtrafik. Här kan de som bor med avsides parkera för att ta bussen in till stan eller centrala Nacka. Under tiden kommer vi dessutom hitta permanenta lösningar, så att det finns parkeringar om två år när det ska börja byggas, säger Peter Zethraeus (M), kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden.

Beslutet togs i Natur- och Trafiknämnden den 30 januari i år, och M, C, L och KD röstade för. Nackalistan röstade emot.

Älta

Läs mer om vår politik och vallöften för Älta HÄR

Mer inom trafik och framkomlighet

Nacka – där vardagen fungerar. Nackaborna ska kunna ta sig fram. Det ska vara enkelt, bekvämt och miljövänligt. Vi vill verka för ett Nacka som hänger ihop genom hållbara kommunikationer, vägar och kollektivtrafik så att Nackaborna kan få vardagspusslet att gå ihop utan köer och trängsel. Det är helt nödvändigt att infrastrukturen byggs ut för detta.

Läs mer om vår politik för trafik och framkomlighet HÄR

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR