Fler nya bostäder i Nacka möjligt med tunnelbanan

Cathrin Bergenstråhle (M), kommunalråd och ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden, deltar måndag den 7 oktober i ett samtal om tunnelbanan och bostäder på Debaser Medis kl.18.00. Hyresgästföreningen i Stockholm står arrangör. Varmt välkommen att komma och lyssna!

Nacka växer. Det gör också hela Stockholmsregionen som gemensamt står inför att möta behovet av nya bostäder. Moderaterna i Nacka är med och tar ansvar och arbetar aktivt för att bostadsbristen ska kunna byggas bort. En växande region kräver också hållbar och kapacitetsstark infrastruktur. En förlängning av tunnelbanan till Nacka är en förutsättning som möjliggör för många nya bostäder i kommunen. Fram till 2030 beräknas ca 14 000 nya bostäder byggas på västra Sicklaön om tunnelbanan förlängs.

– Vi har en ambition att bygga en tät och blandad stad med olika slags bostäder. Våra grönområden vill vi bevara och behovet av bostäder möter vi genom att förtäta i Nackas centrala delar. Från kommunens sida jobbar vi aktivt för att få fler hyres- och studentbostäder, bland annat genom att upplåta kommunal mark. I höst byggs 265 hyreslägenheter i Jarlaberg och Älta. Totalt 450 studentlägenheter är också under planering i Alphyddan och Ektorp, där vi hoppas på inflytt från 2016. Jag ser fram emot att delta i samtalet på måndag och berätta mer om utvecklingen i Nacka, säger Cathrin Bergenstråhle (M).

Läs mer om eventet den 7 oktober på Hyresgästföreningens hemsida: http://www.hyresgastforeningen.se/Press/stockholm/Sidor/default.aspx?nd_ukey=8cab1414be07b632d6a4c038d1f3a524&nd_view=view_pressrelease&nd_nr_of_items=5&nd_id=913271