Krönika: Europaåret har börjat

Kände du också lite extra baksmälla efter nyårsfyrverkeriet när du såg bilderna på raketerna i Gaza? Eller drog filten om dig lite extra när de frös, de som var beroende av rysk gas när den stängdes av? Var tomten lite mer sparsam i år när han kom till er, med tanke på det ekonomiska läget?

Just nu är det väldigt spännande och händelserikt att arbeta politiskt. För i år, precis när det stormar mer än på länge på världshavet, är det vi som ska styra Europaskutan. 1 juli är det Sverige som blir ordförandeland i EU. Och den 7 juni, bara några veckor tidigare, ska vi välja nya ledamöter till Europaparlamentet.

Därför är 2009 ett riktigt och viktigt europaår, där moderat politik har avgörande inflytande. Moderat europapolitik var lätt att förklara förr – vi sade ja. Men i dag räcker inte det. Nu börjar vårt femtonde år som EU-medlemmar och vi ska bli ordförandeland. Nu behöver vi visa hur EU gör nytta. Vi behöver svara på hur Europa ska lösa klimatproblemet, klara finanskrisen, bekämpa internationell brottslighet och bidra till fred och säkerhet i vårt närområde. Och vi behöver säga nej ibland – till byråkrati och slöseri. Riktiga vänner säger ju ifrån när något är fel. Och vi är riktiga europavänner. Därför har vi också flest europapositiva väljare av alla partier.

Att lösa alla Europas problem just nu är förstås svårt. Men att förklara för sina vänner varför europaåret angår oss och varför det är viktigt att rösta i juni, är faktiskt inte svårt alls. För du vet ju varför du är moderat. Då vet du ju varför vi måste använda europasamarbetet för att lösa klimat- och miljöfrågorna, eftersom vi delar luft och vatten med andra länder. Du vet ju redan varför en stark ekonomi är en förutsättning för att lösa problem och skapa nya jobb, och att svensk ekonomi är en del av Europas och världens. Du vet ju att om brotten begås över gränserna måste rättvisan kunna följa med. Att europasamarbetet är världens kanske allra bästa verktyg för att säkra freden och friheten. Och att vi alltid är rädda om skattebetalarnas pengar. EU är inte något speciellt eller konstigt, som bara angår utrikespolitiker och specialintresserade. EU angår alla, hemma, och handlar om politik. I år har vi bättre möjligheter än kanske någonsin under svenskt medlemskap att påverka EU i moderat riktning. Den chansen ska vi ta!

Anna Kinberg Batra

Ordförande EU-nämnden