Mats Gerdau tar över rodret

Fotograf: Jonna Thomasson

Vid årsskiftet tillträder Mats Gerdau (M) som kommunstyrelseordförande efter Erik Langby (M), som lett Nacka i 30 år. Nackabladet träffar en glad, frihetsälskande och mycket energisk Ältabo, som brinner för Nacka. Det bästa med Nacka är invånarna, menar Mats, som också prisar närheten till naturen och vattnet i Nacka. Politiskt ligger utbildnings- och välfärdsfrågor Mats varmt om hjärtat.

Sedan 2006 sitter Mats i Riksdagen, där han främst har arbetat med skolpolitik och sociala frågor. Ett uppdrag han nu lämnar för kommunpolitiken.
-Jag går inte från riksdagen utan till Nacka. Riksdagen ger möjligheter att styra samhällsutvecklingen i stort, det är en lärorik och betydelsefull arena men ibland lite långt bort. Det är närmare från idé till beslut och genomförande i en kommun än i riksdagen, och det passar mig. Jag är resultatinriktad och lite otålig och jag gillar kontakten med medborgarna. Det händer mycket spännande i Nacka hela tiden, de finns många idéer och stor framtidstro.

Det märks snabbt på svaren att Mats verkligen brinner för Nacka. Han beskriver
gärna Nacka kommun som ett föredöme i landet med stor valfrihet och bra kommunal service.
-Det bästa med Nacka är alla invånare. Det är inte så mycket Jantelag. Man får vara frimodig och komma med nya idéer. Dessutom finns allt i Nacka, allt från kantarellskogar och badsjöar till storstans utbud av shopping.

Vem är då Mats som person? Själv beskriver han sig som nyfiken, glad, kvällstrött, envis och lite otålig. Efter gymnasiet läste Mats biologi, då han har ett stort naturintresse. Han har också läst journalistik. Sen tog politiken överhanden och han har jobbat som politisk tjänsteman i Stockholms stadshus, innan han blev ordförande i utbildningsnämnden i Nacka 1998. 2006 kom han in i riksdagen. Mats kopplar gärna av med engelska deckare, både i TV och bokform. Han reser gärna också och tycker om att se andra kulturer.
-Det ger ofta bra perspektiv och det är ett bra sätt att byta miljö och stressa av. När det gäller politiska frågor har Mats profilerat sig särskilt starkt inom skol- och välfärdsfrågor. Frihetsfrågor i vid bemärkelse ligger honom varmt om hjärtat.
– Människor vet oftast vad som är bäst för dem själva och måste få bygga sina egna liv. Utbildning är en särskilt viktig sakfråga, då det handlar om framtiden, främst för varje individ men också för samhället i stort. En bra skola öppnar dörrar vidare ut i livet. Skolan var just den fråga som gjorde att Mats valde att engagera sig politiskt.
– För det första fick jag inte välja skola utan placerades där byråkraterna tyckte att jag skulle gå. Sen hade vi ett ruttet betygssystem på 80-talet och lärarlösa lektioner. Att ha släktingar bakom järnridån i Östtyskland påverkade också en del tror jag. Det var en fantastisk stund, när muren föll. Jag har en bit av den hemma och brukar tänka på vad frihet betyder. Människors längtan efter frihet och att få förverkliga sina egna drömmar vinner alltid över diktatur och förmynderi.

Fotograf: Jonna Thomasson

FEM SNABBA FRÅGOR:

Vad kan vi förvänta oss i årets budget?
-Det är ett tufft ekonomiskt läge och vi måste ha balans i
kommunens ekonomi. Vår utmaning ligger i att kombinera
hög kvalitet med låga kostnader. Jämfört med andra
kommuner ligger vi lite högt i kostnader, här måste vi försöka
lära av andra.

Din företrädare Erik Langby har lett kommunen i 30 år
när han avgår till årsskiftet. Vad tycker du har varit hans
viktigaste insats för Nackaborna?
-Valfrihetsreformerna! Modet att gå före och göra det ingen gjort eller trott vara möjligt.

Vilka frågor är viktigast just nu att driva?
-Ekonomin och samhällsplaneringen. Många vill sätta bo i Nacka och vi måste ge dem plats. Nya bostäder och arbetsplatser ställer stora krav på att vi samtidigt bygger ut vägar och kollektivtrafik.

När kommer t-banan?
-Jag hoppas få vara med och inviga den om 10 år. Den behövs och jag är glad att statsministern också engagerat sig för att den ska komma till stånd. Trafiken i Nacka är faktiskt ett riksintresse.

Vad är din långsiktiga vision för Nackas utveckling?
-Nacka ska vara den friaste platsen på jorden. Här ska alla kunna förverkliga sina drömmar. Många vill flytta till oss och vi måste ge dem plats.

FAKTA OM MATS

Namn: Mats Gerdau.
Född: 2 augusti 1964.
Bor: villa i Älta.
Familj: fru, två vuxna barn.
Fritid: historia (helst medeltiden), naturen, resor.
Dold talang: kan 300 växter på latin.
Favoriträtt: köttbullar och potatismos och italienskt.
Vem skulle du helst äta middag med och varför: Birger Jarl. Början av medeltiden var en brytningstid, Sverige bytte religion och städer byggdes och Sverige blev ett land. Han grundade Stockholm, kanske skulle han vilja se hur det ser ut idag.
Senast lästa bok: ”Kampen om det medeltida Italien” och Guillous ”Brobyggarna”.
Favoritresemål:
Dit har jag inte åkt än. Men England och Skottland är väldigt trevligt. Smultronställe i Nacka: Sandasjön och Sickla köpkvarter.