S splittrar om tunnelbanan

PRESSMEDDELANDE

Oppositionslandstingsrådet Helene Hellmark Knutsson (S) vill prioritera en egen lila linje och spår till Nya Karolinska på bekostnad av tunnelbana till Nacka. Varför slirar S på Nackalinjen?

Är detta förankrat inom hela deras parti och står socialdemokraterna i Nacka står bakom det? Är Nackalinjen mindre viktig? Ska den skjutas längre på framtiden? undrar Mats Gerdau (M) kommunstyrelseordförande i Nacka.

Det är i vi vår del av regionen som tillväxten är som störst, inte i Hagsätra, Årstafältet eller Danderyd där hon vill ha lila linjen. Det är här utbyggnaden är som mest lönsam eftersom tunnelbanan gör att vi kan öka bostadsbyggandet och möta alla de ungdomar och alla andra som vill ha en egen lägenhet. 40 000 nya invånare på 20 år är planen när vi bygger en tät och blandad stad på västra Sicklaön. Lägger vi till Hammarby Sjöstad och Värmdö så finns ingen motsvarande ökning i hela landet fortsätter Mats Gerdau.

Politik är att prioritera. Man kan inte få allt på en gång. Den som kräver allt nu riskerar att bli väldigt tomhänt. ”Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket” som ordspråket säger.

Det är så trist att socialdemokraterna inte drar sig för att splittra regionen. Det är vår svaghet genom historien. Andra regioner kraftsamlar, enas över partigränserna och åstadkommer ofta resultat. Nu bidrar S till förvirring och splittring. Varför skulle staten bidra mer om vi inte ens kan enas om vad vi vill? Det blir osäkert om hur hållbar en lösning om Nackalinjen egentligen är, inte minst ekonomiskt. Vill de helt plötsligt styra om pengar till andra delar i stället? Vågar man gå vidare i mångmiljardinvesteringar om stödet är bräckligt?

Vi står fast vid att vår prioritering är Nackalinjen först, avslutar Mats Gerdau.

Pressbilder på Mats: