Mer pengar till skolan och äldreomsorgen när fastigheter säljs

Förslaget om att sälja en del kommunala fastigheter till Rikshem för 1,8 miljarder kronor gör det möjligt att lösa lån och minska kommunens räntekostnader. Därmed skapas också ett utrymme att satsa mer på verksamheten. Alliansmajoriteten föreslår nu en ytterligare höjning av skolpengen och checken för äldreboende med 6,6 Mkr, vilket motsvarar 0,5 procent.

-Försäljningen är bra ur många aspekter. När vi nu lyfter bort räntekostnader kan vi satsa mer på skolan och äldreomsorgen i stället. Pengarna gör bättre nytta där än att vara låsta i mark, säger de fyra Allianspartiernas företrädare.

-Vi i Alliansen ska också återkomma i vår med olika angelägna investeringar som kan tidigareläggas tack vare försäljningen. Det kan handla om renovering av andra skolor och utbyggnad av cykelbanor, parker, utegym och lekplatser. På detta sätt skapar vi nya värden för Nackaborna och tar långsiktigt ansvar för kommunens ekonomi.

För mer information:

Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande

Gunilla Grudevall Steen (FP)

Hans Peters (C)

Jan-Eric Jansson (KD)