Mats Gerdau vald att efterträda Erik Langby i Nacka

Den Moderata kommunfullmäktigegruppen har den 14/6 enhälligt valt Mats Gerdau till ny kommunstyrelseordförande på ett extra kommunfullmäktigegruppmöte, han efterträder Erik Langby som valt att avgå efter 30 år som kommunstyrelseordförande.

Mats Gerdau är sedan 2006 riksdagsledamot och är för närvarande gruppledare för Moderaterna i Riksdagens socialutskott. Under förra mandatperioden var Mats ledamot av Riksdagens utbildningsutskott. Innan Mats blev invald i Riksdagen var han kommunalråd i Nacka mellan 1998-2006. Han har varit ordförande för utbildningsnämnden i Nacka och är nu ordförande i partistyrelsens arbetsgrupp för att utveckla äldrepolitiken. Mats har även efter 2006, då han valdes till riksdagsledamot, fortsatt sitt engagemang i Nackas kommunpolitik bland annat som ordförande i Nacka kommunfullmäktige och som ersättare i kommunstyrelsen.

—Jag är väldigt glad över stödet och kommer att ge järnet för att göra Nacka till en ännu bättre kommun att bo och jobba i. Jag älskar Nacka och det är väldigt hedrande att få förmånen att vara med och utveckla vår kommun. Mitt mål är att Nacka ska vara den friaste platsen på jorden där alla ska kunna förverkliga sina drömmar säger Mats Gerdau.

Länk till bild på Mats Gerdau

Kontakt: