Socialdemokraterna hotar det fria skolvalet

Linda Norberg (M) Ordförande Utbildningsnämnden Nacka

Det skriver Linda Norberg (M) tillsammans med nio andra Moderata skolpolitiker i Stockholms län i tidningen Dagens Samhälle.

Det fria skolvalet ökar mångfalden i skolan och uppskattas av många elever och föräldrar.

Därför ser vi med stor oro på de förslag socialdemokraterna för fram om att styra och inskränka den valmöjligheten, skriver tio moderata skolpolitiker i Stockholms län.

Socialdemokraterna vill göra inskränkningar i valfriheten och införa ett system för att styra så att skolorna ska bli socialt och etniskt heterogena, skriver Ibrahim Baylan på SvD Brännpunkt 7 maj. Det här tycker vi är en allvarlig inskränkning av valfriheten. Vill Socialdemokraterna ta bort det fria skolvalet och återgå till ett system utan valfrihet där det är stat och kommun som väljer skola? Ska elever även kvoteras eller på annat sätt sorteras? Vi efterfrågar raka och ärliga besked i den här frågan.

Återigen handlar diskussionen om skolans ägandeform och inte om innehållet. Skolan hade otydliga mål och detta bidrog troligen i mycket högre grad till de kvalitetsproblem som finns på vissa skolor än det fria skolvalet. Den stora majoriteten av skolor, oavsett huvudman, är seriösa verksamheter som erbjuder en utbildning av bra kvalitet.

Vi måste ta ansvar för hur skolsituationen ser ut i dagsläget och är alla överens om att vi måste arbeta för att stödja skolorna i att höja kvaliteten och framförallt öka likvärdigheten. Undervisningen och skolan måste ha tydliga kvalitetskrav precis som alla andra verksamheter i så väl kommunal, privat som statlig regi. Det finns nu skarpare inspektionsmöjligheter som ska ge effekter och ett tydligare regelverk i skollag och läroplaner på plats.

Läs hela