Tunnelbana till Nacka!

Tunnelbanan kommer att byggas ut till Nacka. Blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum. Det innebär förbättrad framkomlighet och förkortad resväg in till stan för många Nackabor. Samtidigt möjliggör det för att möta behovet av nya bostäder i vårt växande Nacka.

I dag presenterades resultatet av förhandlingarna som har pågått under hösten mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla. Det är en historisk satsning för utbyggnad av Stockholms tunnelbana, som totalt uppgår till 25,7 miljarder kronor, och möjliggör för 78 000 nya bostäder i Stockholm, varav 14 000 i Nacka. Det är en ansvarsfull och finansierad satsning som utgör en viktig grund för framtidens tillväxt, jobb och bostäder i Stockholmsregionen.

– Överenskommelsen gör det möjligt att skapa en riktigt attraktiv stad i Nacka. Med tunnelbanan kan vi både bygga nya bostäder och arbetsplatser, och samtidigt lösa problem med trängsel och trafik. Det här den viktigaste och största framtidssatsningen i kommunens historia, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Utöver Nacka omfattar utbyggnaden Gullmarsplan, Hagastaden-Arenastaden och Barkaby. Totalt blir det nio nya tunnelbanestationer. Byggstart av tunnelbanan till Nacka sker 2018, med trafikstart 2025.

Läs mer tunnelbanesatsningen i media, bland annat här:

”Så ska vi bygga ut t-banan och bostäderna i Stockholm” Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) skriver på DN Debatt tillsammans med Allianskollegorna.

”Regeringen enad om storsatsning – nio nya t-banestationer och tiotusentals bostäder” P4 Radio Stockholm.

”Nio nya t-banestationer” Svt ABC.