Utveckla Saltsjöbanan

Nackamoderaterna arbetar för att SL säkrar Saltsjöbanan för framtiden och utvecklar banan i syfte att öka turtäthet och kapacitet.

Moderaterna i Nacka tar i grunden ställning till att Saltsjöbanan moderniseras och utvecklas så att turtätheten och kapaciteten ökar – liksom tillgängligheten för funktionshindrade. Landstinget, som genom SL ansvarar för länets kollektivtrafik och bekostar kollektivtrafiken, är de som beslutar om exakt genomförande. SL har nu presenterat ett förslag till beslut för Saltsjöbananns modernisering.

– Vi vill att SL utvecklar Saltsjöbanan för framtiden så att Nackas tillgång till god kollektivtrafik säkras. Det förslag som SL nu tagit fram ser riktigt bra ut, säger moderaternas Erik Langby.

– För oss är ökad turtäthet väldigt viktig och vi vill ha så hög turtäthet som är möjligt. Det färska förslaget från SL om upp till 9 tåg per timme i högtrafiktid tycker vi låter intressant, fortsätter Erik Langby.

– Vi utgår ifrån att en modernisering också innebär en rejäl kapacitetshöjning – förutom handikappanpassning och direkt koppling till Tvärbanan över perrong, vilket förbättrar resmöjligheterna för många som idag utnyttjar Saltsjöbanan. Det färska förslaget från SL verkar ge 62 % ökad kapacitet., säger Erik Langby.

[youtube sQ81AijbAe0]

Fakta om förslaget

· Saltsjöbanan konverteras till spårväg och får minst 10-minuterstrafik, vilket innebär en kapacitetsökning med 60 procent

· Tvärbanan förlängs från Hammarby Sjöstad via Danvikslösen, Folkungagatan och Katarinavägen till Slussen

· Tvärbanering byggs runt City som avlastar tunnelbanans alla grenar: Slussen-Hammarby Sjöstad-Gullmarsplan-Årsta-Liljeholmen-Stora Essingen-Alvik-Sundbyberg-Solna/Kista

· Total investeringskostnad: 4800-5075 miljoner kronor

· Byggstart 2013 och trafikstart 2016, påverkas dock av tider för järnvägsplan och detaljplaner

· Ny modern bussterminal vid Slussen

· Möjlig framtida dragning av Tvärbanan vidare in mot City

Den 18 maj kommer SL-styrelsen att ta ställning till förslaget om att gå vidare med en fördjupad utredning tillsammans med Stockholms stad.