Nackalistan är ett vänsterparti som röstar med Vänsterpartiet 3 av 4 gånger

En granskning av samtliga omröstningar i Nacka visar att Nackalistan oftast väljer att rösta med Vänsterpartiet när Nackas partier är oeniga. I 7 av 10 fall vid oenighet röstade Nackalistan emot Alliansen, och i 74 procent röstade Nackalistan då med Vänsterpartiet. Båda partier röstade bland annat emot de skattesänkningar om 45 öre som genomförts under mandatperioden, att det nya Näckenbadet ska placeras i Saltsjöbaden och att Älta och Fisksätra centrum ska rustas upp.

– Den här granskningen visar svart på vitt, att Nackalistan är ett illrött vänsterparti – och inte något oberoende lokalt alternativ som de gärna vill ge sken av, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. De är till och med mer vänster än Socialdemokraterna. Dessutom har de konsekvent röstat emot tunnelbanan, moderniseringen av Saltsjöbanan och den stora nya bussterminalen vid Nacka Forum där Värmdöleden ska överdäckas.

Fakta:
Granskningen omfattar samtliga 82 sammanträden i kommunfullmäktige och kommunstyrelse under mandatperioden. Totalt har 1167 ärenden avgjorts och partierna har varit oeniga i 47 procent av ärendena.

Partiet som flest antal gånger har röstat emot Alliansen är Vänsterpartiet (450 gånger), följt av Nackalistan (402 gånger), Miljöpartiet (342 gånger), Socialdemokraterna (339 gånger) och Sverigedemokraterna (175 gånger).