Årets Nackabo 2023 är Mohkliss Elkiraa!

I dag delades priset för årets Nackabo ut för 25:e gången. I år gick titeln till vardagshjälten Mohkliss för sitt initiativ till att städa sjöbottnar och stränder runt om i kommunen.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

Årets Nackabo är ett pris för att uppmärksamma vardagshjältar och som på olika sätt gör vår fina kommun lite trevligare, gladare eller bättre. Årets vinnare har verkligen bidragit på flera sätt till just det. Tack vare sitt frivilliga engagemang är våra sjöar och badplatser lite renare och tryggare. Den energi och glädje Mokhliss sprider är också viktig, för jag vet att den motiverar andra att göra detsamma. Som han så klokt själv sa, ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Två av våra moderata kommunalråd, Peter och Filip, var några av de som blev inspirerade av Mohkliss insatser. Så inspirerade att de följde med honom ut på skräpdyk i höstas! Då hittade vi bland annat ett cykelhjul, en stor mängd golfbollar och räddade livet på en kräfta. Missade du filmen, finns den på våra sociala medier. Klicka på bilden här nedanför för att komma till videon på facebook.

Glasbrukssjön. Från vänster, Mokhliss, Filip och Peter.

Om priset

Årets Nackabo har delats ut sedan 1999 som ett samarbete mellan Nacka Forum, Nacka Värmdö Posten och Nacka kommun. Alla Nackabor får nominera och sen rösta på sin favorit.