JA till majbrasor! Inget eldningsförbud i Nacka

I Nacka är fortsatt tillåtet att elda löv och kvistar på tomten, vi ser till att våra föreskrifter upphäver Naturvårdsverkets totalförbud. Det betyder att du, precis som vanligt kan elda trädgårdsavfall under de veckor som aviserats av kommunen. Självklart ska det vara tillåtet med eldning hemma på tomten i Nacka!

Klicka på bilden för att komma till inlägget på Facebook, där du även kan kommentera händelsen.

Vi ska inte krångla till det i onödan, och som tur är kan vi som kommun fatta egna beslut, trots att Naturvårdsverket försöker överimplementera EU-direktiv. Självklart ska vi både uppmuntra och bidra till återvinning och kompostering, något vi i Nacka är väldigt bra på. Majoriteten av våra sopor hamnar rätt och dessutom minskade vårt matsvinn 2023. I en trädgårdskommun som vår ska du självklart kunna elda trädgårdsavfall på tomten, säger Agnes Palinski, 1:e vice ordförande i Miljö- och Stadsbyggnadsnämnden.

Om du inte vill elda själv, erbjuder även Nacka hämtning av trädgårdsavfall. Det kostar 1 250 kronor per säsong och omfattar 17 hämtningar från april till november.

Nackamoderaternas politik för Natur & Miljö

Om Agnes

Agnes Palinski,
 bitr. kommunalråd, 1:e vice ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Igelboda, Saltsjöbaden

Läs mer om Agnes HÄR