Nacka klättrar mest i länet i företagsranking

Idag släppte Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i kommunerna, och Nacka klättrar 37 platser till plats 47 och är en av de bästa i Stockholms län. Dessutom är Nacka den överlägset högst rankade kommunen med över 100 000 invånare. Särskilt har Nacka förbättrats på områden som kommunens service och upphandling, och en majoritet av de svarande tycker att företagsklimatet är bra. Nackas grannkommuner Stockholm, Tyresö och Värmdö sjunker alla i mätningen.

– Det är glädjande att se att vårt hårda arbete med att förbättra servicen ger resultat, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. Det är ett bra steg framåt och visar att vi är på rätt väg. Att våra numera socialdemokratiskt styrda grannkommuner sjunker i ranking är tråkigt men visar att det kanske spelar roll vem som styr. Vi vet att det är företag och företagare som skapar både jobb och resurser till välfärden och därför är det viktigt med ett bra klimat för företagen. Jag vill att Nacka ska vara den främsta platsen när man vill etablera sig.

Mätningen görs genom en enkät till företagare samt statistic från SCB och UC. I Nacka har 147 företag svarat på enkäten för 2023. Länk: https://www.foretagsklimat.se/