Snabbare folkbokföring för ukrainare i Sverige!

I går presenterade den moderatledda regeringen vårändringsbudgeten för 2024. En av Moderaternas viktigaste prioriteringar, både nationellt och på EU-nivå, är att fortsätta stödja Ukrainas frihetskamp. De ukrainare som befinner sig i Sverige är här under det sk. Massflyktsdirektivet, vilket innebär att de inte har samma rättigheter och möjligheter som andra flyktingar. Det ändrar nu regeringen på genom att snabba på processen med folkbokföring och personnummer till de berörda ukrainarna. Personnummer underlättar exempelvis för den som söker jobb, skaffar mobilt bank-id och bankkonto.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen.

I Nacka har vi redan beslutat för andra året i rad att ukrainska ungdomar kan söka sommarjobb trots avsaknad av personnummer. Att regeringen nu ökar tempot är viktigt och för många avgörande för att de ska kunna leva precis som vi andra i Sverige redan gör. I ett samhälle som vårt behöver man tillgång till exempelvis Bank-ID för att vardagen ska fungera, och det är viktigt att byråkrati och regelkrångel inte är det som stoppar människor från att komma in i arbetslivet, säger Oliver Rykatkin (M), ordförande i nämnden för arbete och försörjning.

Utöver 138 miljoner för att möjliggöra en snabbare folkbokföring, satsar regeringen även 20 miljoner på förstärkning av SFI till ukrainare. I Nacka har ukrainska flyktingar kunnat läsa SFI sedan sommaren 2023.

Mer inom jobb och arbete

En arbetslinje för hela Nacka

Moderaternas politik syftar till att bygga ett samhälle som tar tillvara varje människas förmåga, där alla får förutsättningar att växa samtidigt som vi gemensamt skapar trygghet och sammanhållning. Den som är beredd att jobba hårt ska också få bästa möjligheter att göra det. Med en låg skatt, gott företagsklimat och en stark arbetslinje ska Nacka vara möjligheternas plats.
→ LÄS MER

Om Oliver Rykatkin

Oliver Rykatkin, ordförande i nämnden för arbete och försörjning, NAF. Ledamot i kommunfullmäktige i Nacka.
Bor i Centrala Nacka.