När andra skär ner, växlar vi upp!

Förra veckan presenterade (S)-styret budget i både Stockholms stad och region, budgetar som innehåller både nedskärningar och skattehöjningar. Höjningen av skatten i Region Stockholm innebär en skattehöjning på cirka 2 800kr för en genomsnittlig familj i Nacka nästa år. Utöver skattehöjningen, påverkas även Nackabor av högre patientavgift i sjukvården, dyrare SL-kort, färre bussar och nedskärningar i vården.

– Politik handlar mycket om att prioritera och regeringen har skjutit till flera miljarder för att hjälpa kommuner och regioner att klara det tuffa ekonomiska läget. Vi moderater prioriterar skolan och äldreomsorgen, en skattehöjning finns inte på kartan. Våra invånare känner redan av högre boendekostnader och dyrare matpriser, de har inte råd med högre skatt. Jag ser det som min skyldighet att försöka underlätta för Nackaborna och samtidigt säkra kvaliteten i välfärden, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. Vi sitter mitt i budgetförhandlingar tillsammans med våra allianskollegor, och jag ser fram emot att presentera vår budget för 2024. Vi tar ansvar för ekonomin, vilket innebär att när andra skär ner kan vi växla upp.

I våras tillförde den styrande Alliansen 36 miljoner till välfärden i Nacka genom en tilläggsbudget, i syfte att bibehålla den höga kvalitetsnivå trots inflationen. Om några veckor presenterar vi vår budget för 2024.

Uppgifterna om medelinkomst är hämtade från SCB.se, och bygger på 2021 års lönenivåer.