I år får du behålla mer av din lön!

Det spelar roll vem som styr. Den moderatledda regeringen och vi Moderater i Nacka sänker skatten. Socialdemokratiskt styrda regionen höjer. Turligt nog är vi bättre på att sänka skatten än vad (S) är på att höja, så i år får du behålla mer av dina pengar! Sammanlagt sänker Moderaterna din skatt med ungefär 6 500 kronor 2024. Socialdemokraterna höjer den med cirka 1 400 kronor. Förra veckan fick vi Nackabor vår januarilön, en lön som ofta är lite extra efterlängtad.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen.

– Du som individ vet bättre vad du vill lägga dina pengar på än staten, och du förtjänar att behålla mer av din lön – inte minst i tuffa tider som dessa. I Nacka har vi sänkt skatten med totalt 75 öre per intjänad hundralapp sen 2017, det är ungefär 16 000 mer i plånboken för dig som Nackabo. Ibland hör man från vänsterkanten att vi väljer skattesänkningar framför välfärden, men det stämmer inte. Tack vare att vi har ordning på pengarna i Nacka kan vi både satsa på välfärden och sänka skatten, det är Nackamoderaternas politik! Säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Så glöm inte att kika lite extra på din lönespecifikation, och fira att vi alla får behålla mer av våra egna pengar i år. Det förtjänar vi!

Siffrorna är baserade på medelinkomst i Nacka, statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

En del i budgeten för 2024

Skattesänkningen i Nacka är en del av alliansens budget för 2024. Budgeten innehåller dessutom stora tillskott till skola, vård, äldreomsorg och kultur. Du kan läsa hela budgeten HÄR.

Vi är en av få kommuner som sänker skatten 2024, 10 av 290 kommuner sänker skatten. 13 kommuner höjer, bland annat Socialdemokratiskt styrda Stockholm. Nacka har den åttonde lägsta skatten i Sverige.

Moderatledda regeringens jobbskatteavdrag

Utöver vår skattesänkning i Nacka, införde den moderatledda regeringen nytt jobbskatteavdrag och lägre skatt på pension för i år. Läs mer på moderaternas nationella hemsida HÄR