Nacka är Sveriges mest robusta kommun – för tredje året i rad!

Nacka tar förstaplatsen som ”Sveriges mest robusta kommun 2023”. Det innebär att Nacka är bäst rustad för framtiden och yttre förändring, i hela Sverige – för tredje året i rad! Nacka får 129 poäng av totalt 140.

Mats Gerdau, Nacka är Sveriges mest robusta kommun för tredje året i rad
Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

– Det här är fantastiska nyheter i ett läge där många kommuner brottas med stora ekonomiska problem och stor otrygghet. I Nacka har vi arbetat långsiktigt och målmedvetet för att kunna stå emot lågkonjunktur, kriser, klimatförändringar och brottslighet. Vi har en låg låneskuld och har byggt upp reserver och överskott och till och med kunnat sänka skatten nästa år vilket bör både kommunen och hushållen mer robusta. Vi är uthålliga i vårt arbete att ”framtidssäkra” kommunen så att vi kan möta både väntade och oväntade utmaningar på ett tryggt och säkert sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Mest robusta kommun tre år i rad

Mätningen som utnämnt Nacka till Sveriges mest robusta kommun är gjord av teknik- och analysföretaget WSP och heter ”Regionernas kamp”. Här poängsätts kommuner på indikatorer inom befolkning, arbetsmarknad, utbildning, ekonomi & näringsliv, klimatarbete och brottslighet. Klimatarbete och brottslighet är nya indikatorer i årets mätning. Nacka placerar sig bra även i de nya variablerna.

WSP beskriver undersökningen och definierar robusthet som

”Ett mått på samlad förmåga att möta framtidens utmaningar och Regionernas Kamp utgör ett gediget faktaunderlag som kan användas för att bedöma och jämföra kommuners situation och potential.”

Rapport Regionernas kamp 2023, WSP.se

Att vara en robust och framtidssäker kommun är viktigt, inte minst i det osäkra omvärldsläge vi står inför. Genom ansvarsfull politik och långsiktigt tänkande når vi resultat som innebär att Nacka är rustat för vad än framtiden bjuder.

Älskar du också Nacka och vill vara en del av Nackas framtid? Engagera dig i Nackamoderaterna!

2021: 112 av 120 i robusthetsindex (plats 1 i Sverige)

2021 toppade Nacka mätningen med 112 poäng av 120 möjliga. På delad andraplats kom Kungsbacka, Lerum och Mölndal med 108 poäng.

Då kommenterade Mats Gerdau resultatet såhär:

– Vi har en stark och stabil ekonomi, en bredd i näringslivet och samarbetar med många privata aktörer inom välfärden. Sammantaget gör det oss mindre sårbara för snabba förändringar. Här har vi skolor i toppklass, hög kvalitet och valfrihet i välfärden som tillsammans med satsningar på stadsutveckling och infrastruktur ger en stabil ekonomisk tillväxt som också är avgörande för en positiv utveckling på längre sikt.

Läs mer och ladda ner hela rapporten på WSP’s hemsida

2022: 129 av 140 i robusthetsindex (plats 1 i Sverige)

Året därefter utnämndes Nacka åter igen till Sveriges mest robusta kommun, denna gången med ytterligare indikatorer för miljö och klimat. 2022 fick Nacka totalt 129 poäng av 140 möjliga. På andra plats kom Täby med 126 poäng.

Här kan du läsa Nacka kommuns nyhet om Regionernas kamp 2022

Läs mer och ladda ner hela rapporten på WSP’s hemsida

2023: 129 av 140 i robusthetsindex (plats 1 i Sverige)

Och så i år – fortsatt Sveriges mest robusta kommun! Fler indikatorer för klimatarbete och brottslighet har lagts till för 2023. Nacka hamnar i topp med 129 poäng, andraplatsen går till Täby med 128 poäng. Samtliga kommuner i topp fem är moderatstyrda.

”Prisregn” över Nacka

Nyheterna om Nackas goda resultat avlöser varandra, förra veckan blev vi utsedda till ”Sveriges Framtidskommun”. Det kan du läsa mer om här. I år blev även vi topp 3 i ”Sveriges Digitaliseringskommun 2023”, knep andraplatsen i ranking för Agenda 2030, klättrade mest i länet i företagsrankningen 2023 och kom på plats åtta i ”Sveriges miljöbästa kommun bland storstadsnära kommuner.

Sammantaget står sig Nacka bra mot andra kommuner, något vi är mycket stolta över! Vårt långsiktiga arbete tillsammans med alla fantastiska Nackabor gör detta möjligt. Priser är inte allt, men det är en tydlig indikation på att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi arbetet med att utmana oss själva för ett ännu bättre Nacka!

Läs mer på WSP’s hemsida