Nato: Moderaterna gör Sverige och Nacka säkrare!

I dag har Ungern röstat för Sveriges inträde i Nato och nu är det bara formaliteter kvar innan vi blir Nato:s 32:a medlemsland. Moderaterna har arbetat för ett svenskt Natomedlemskap i över 20 år, just för att vi tror på att bygga vår säkerhet tillsammans med andra. Vi har systematiskt arbetat för detta och det har lönat sig. Moderaterna gör Sverige säkrare!

Klicka på bilden för att komma till inlägget på Facebook, där du även kan kommentera händelsen.

Det känns skönt att vi snart är i mål med Nato, det har varit en lång process men slutmålet har alltid varit tydligt. Det är ett stort och viktigt vallöfte som vår regering nu infriar. I Nacka arbetar vi vidare med en robust och säker organisation så att kommunen fortsatt kan fungera oavsett vad som händer i vår omvärld. Vi tar ansvar och säkrar Nacka och Nackabornas framtid, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Nackas beredskap

I Nacka ser vi också till att ta vårt ansvar för att Nacka ska fungera, även vid kris och krig. Bland annat utreder vi krigsplacering av medarbetare, vi upprättar trygghetspunkter och i år erbjuder vi krisutbildning till alla Nackabor. Krisutbildningen finansieras genom våra framtidsfonder, som vi har skapat med tidigare överskott. Ett ansvarsfullt och ekonomiskt tänk gör att vi kan satsa på det som är viktigt och behövs. Moderaterna gör Nacka säkrare.

Klicka på bilden för att komma till inlägget om utbildningen
Klicka på bilden för att komma till inlägget om beredskap

När är Sverige officiellt medlem i Nato?

Sverige är officiellt medlem senast inom en vecka, tidigast inom några dygn. Det enda som kvarstår är de formella stegen punktade nedan:

• Ungerns talman och president ska signera dokumentet, detta sker inom fem dygn.
  • Dokumentet ska mottas och arkiveras i Washington.
  • Sverige ska underteckna dokumentet med formell inbjudan från generalsekreterare Jens Stoltenberg.
  • Dokumentet ska sedan lämnas över personligen från Sverige.
  • Ceremoni och flagghissning i Bryssel.