Statsminister Ulf Kristersson och Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall i Nacka!

Förra veckan var det ministertätt i Nacka – först fick vi besök av Camilla Waltersson Grönvall under tisdagen, för att på onsdagen välkomna både Camilla igen och även Sveriges Statsminister Ulf Kristersson! Riktigt roligt, och vi hoppas på återbesök snart igen.

Foto: Nacka kommun. Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera.

Dag 1: Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall träffade Nackas socialsekreterare

Filip Wiljander (M), kommunalråd och ordförande i Socialnämnden hälsade välkommen på scen

Under tisdagen fick Nacka kommuns medarbetare inom socialtjänsten och LSS besök av socialtjänstministern Camilla Waltersson Grönvall (M). Camilla lyfte under en knapp timme regeringens reformer inom socialtjänsten – med förenklad administration, tydligare evidenskrav och stärkt barnperspektiv – och hade dialog med medarbetarna för att få inspel och förslag på vad som behöver göras.

Camilla var tydlig med att den nya socialtjänstlagen ska innebära mindre byråkrati samtidigt som mer fokus hamnar på tidigare förebyggande insatser för barnets bästa. Det kommer kunna innebära att Sverige på sikt kan hjälpa fler barn och unga att hamna på rätt väg i livet, och undvika kriminalitet och destruktiv livsstil.

Camilla Waltersson Grönvall talar för över 100 medarbetare inom socialtjänst och LSS

Camilla är ansvarig för barns rättigheter, funktionshinder och socialtjänst. Hon har arbetat som lärare och rektor på flera skolor i Västra Götaland och varit utbildningspolitisk- samt socialpolitisk talesperson för Moderaterna. Hon har även arbetat nära Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka både i riksdagen och SKR. Stort tack för att du kom hit Camilla!

Dag 2: Medlemslunch med Statsminister Ulf Kristersson och Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall

Camilla hade så trevligt under tisdagen att hon kom tillbaka dagen efter, och då hade hon med sig Sveriges Statsminister Ulf Kristersson dessutom! Dagen började med en lunch för några av Nackamoderaternas medlemmar som fick ställa frågor och komma med inspel till regeringen.

Mycket skratt och bra samtal. Våra medlemmar lyfte bland annat vikten av att få till Östlig förbindelse, byggregler och det förebyggande brottsarbetet. Framtidstron är stark i Nacka, och vi behöver regeringens hjälp med att förverkliga framtidens Nacka.

Ulf och Camilla besökte Nackas medarbetare inom SSPF

Direkt efter lunchen träffade Ulf och Camilla Nackas entusiastiska SSPF-samordnade för att prata med om förebyggande arbete bland barn och unga.

SSPF står för Samverkan Skola,-Socialtjänst-Polis-Fritid, och arbetar med att upptäcka ungdomar i riskmiljö och riskzon för att tidigt kunna sätta in insatser. Att våra myndigheter kan samverka är avgörande för att bryta kriminalitet tidigt, därför är det också väldigt glädjande att regeringen vill slopa sekretessen mellan myndigheter. Det kommer underlätta det förebyggande arbetet i hela Sverige.

Foto: Nacka kommun

Presskonferens med Ulf och Camilla i Nacka

Framåt eftermiddagen höll Statsminister Ulf Kristersson och Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall en presskonferens där de presenterade ett uppdrag om att stärka tryggheten och säkerheten för barn och unga i hem för vård eller boende (HVB).

Foto: Nacka kommun

Utredningen ska ge förslag på hur vården inom HVB kan bli mer individanpassad, och föreslå utökade befogenheter för personalen vid HVB. En högaktuell fråga, när det rapporterats flera gånger om rymningar och direkta rekryteringar av kriminella gäng på HVB-hemmen.

Ulf tryckte på behovet av en individanpassad vård, eftersom olika ungdomar har olika problem. Idag skiljer sig anledningen till att unga placeras inom HVB stort, men behandlingen är väldigt likvärdig. Det leder till en sämre möjlighet till rätt vårdinsatser och en otrygg situation för våra unga.

Camilla höll hårt i barnperspektivet och underströk barn och ungas rätt till en trygg uppväxt och en ljus framtid. Det måste gälla även om ett barn, tillfälligt eller varaktigt, inte kan bo kvar i sin hemmiljö. Rätten till skydd och stöd måste finnas även då.

Här kan du läsa mer om förslaget, samt se pressträffen i efterhand: Regeringen vill stärka tryggheten och säkerheten för barn och unga i hem för vård eller boende

Ulf följde med Polarna till Fisksätra

Onsdagen avslutades med att Statsminister Ulf Kristersson åkte med Polarna till Fisksätra för att trygghetsvandra. Polarna är en del av Nackas förebyggande insatser och är ute vissa kvällar för att träffa ungdomar i hela kommunen. Det går också att ringa till Polarna.

Nacka är på många sätt en föregångskommun, och vi hoppas att regeringen med detta besök fått flera idéer på hur de ska utveckla sin politik framåt. Det som är otroligt glädjande och tydligt, är hur viktigt det förebyggande arbetet är för den moderatledda regeringen. Stort tack för att ni kom till oss, och vi hoppas på fler besök av både er och andra ministrar framåt!

Mer inom Trygghet & Välfärd

Vår politik för Trygghet

Vår politik för Välfärd

Om Mats & Filip

Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Älta.

Läs mer om Mats HÄR

Filip Wiljander, kommunalråd och socialnämndens ordförande i Nacka.
Bor i Järla Sjö.

Läs mer om Filip här: Filip Wiljander