Nacka och Nackaborna är Miljösmarta – Stor andel elbilar i Nacka!

Nacka har den fjärde högsta andelen elbilar i hela Sverige: 7,4 % av Nackabornas bilar är elbilar. Transportsektorn står för en stor del av Nackas miljöpåverkan, och det är angeläget att minska våra utsläpp genom att ställa om. Kommunen arbetar aktivt med att möjliggöra för fler publika laddplatser, det ska vara smidigt att köra på el.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen

För att vi ska kunna ställa om och nå vårt mål om Fossilfritt 2030 behöver alla hjälpas åt. Från politikens håll handlar det främst om att möjliggöra för ett hållbart resande. I Nacka ser vi till att möjliggöra för fler laddstationer och på EU-nivå förenklar vi betalningen vid laddstationerna, så att du ska kunna betala med kort vid alla laddstolpar i hela EU, säger Peter Zethraeus (M), ordförande i Natur- och trafiknämnden.

Men det handlar inte bara om elbilar, det måste också vara enkelt att resa med kollektivtrafik eller cykel, och självklart att ta sig fram till fots. Mitt i detta upplever vi nu att Socialdemokraterna i Regionen genomför stora nedskärningar och försämringar i kollektivtrafiken. Det går helt stick i stäv med vårt klimatarbete. Nackamoderater jobbar stenhårt för en bättre kollektivtrafik, inte en sämre, fortsätter Peter Zethraeus (M), ordförande i Natur- och trafiknämnden.

Förra året tillkom flera publika laddplatser vid bland annat Finntorps centrum, Myrsjöskolan och Älta idrottsplats. 2024 investerar Nacka i tio nya publika laddgator, och vi möjliggör för laddplatser i nya bostadsprojekt.

Från och med 13 april i år kommer det gå att betala med kort vid alla nyinstallerade laddstolpar i hela EU, det kommer alltså inte längre krävas att man laddar ner en app. Från 2027 gäller det alla laddstolpar, nya som gamla. Detta, tillsammans med mycket annat beslutades det om under det svenska ordförandeskapet i EU 2023. Läs mer om EU: Mer Nacka i EU

I december 2023 införde region Stockholm Socialdemokratisk tidtabell i kollektivtrafiken med indragna busslinjer, försämrade linjesträckningar och höjda avgifter

Kategori Natur och Miljö

Läs mer om vår politik för Miljön här!

I Nacka är naturen nära – halva Nacka grönt. Nackas läge mellan Stockholm och skärgården, med närhet till stora naturområden och vatten är en anledning till att många väljer att flytta hit och att människor trivs. Vi vill värna naturen och utveckla möjligheterna för människor att vistas i skog och mark. Samtidigt ska vi arbeta för att motarbeta den globala uppvärmningen genom att kommunen ska bli koldioxidneutral. Dessutom ska det vara rent och snyggt i vår kommun.

Om Peter Zethraeus

Peter Zethraeus, kommunalråd, ordförande i natur-och trafiknämnden samt ledamot i kommunfullmäktige.
Bor i Kummelnäs, Boo.

Läs mer om Peter HÄR