Medborgarundersökning visar: Nackaborna trivs i Nacka!

SCB’s årliga medborgarundersökning har släppts, och Nacka får fortsatt goda resultat och betyg av Nackaborna. 97,8 % anser att Nacka är en bra plats att bo och leva i, och 80% kan rekommendera andra att flytta hit. Vi står oss bra gentemot andra kommuner i både kommunen som helhet och för vår skola.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera händelsen.

– Vårt mål är att Nacka ska vara den bästa platsen att bo, leva och växa upp i, och då är det självklart avgörande att Nackabor trivs och vill bo kvar. Det glädjer mig att undersökningen i stort reflekterar det jag upplever när jag träffar invånare: att vi trivs bra här och att kommunen är välskött. I Nacka har vi hög kvalitet i välfärden, och samtidigt låg skatt. Svaren ger också viktiga insikter i vad vi behöver göra mer och bättre framöver, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande.

Fakta om undersökningen:

• SCB genomför årligen en medborgarundersökning där invånare i kommuner runtom i Sverige svarar på frågor om kommunens verksamheter inom exempelvis skola, trygghet, samhällsservice och boendemiljö.
  • Undersökningen görs enbart bland de kommuner som själva väljer att delta, för 2023 finns det statistik för 161 kommuner.
  • Du kan själv se och jämföra Nacka med andra kommuner på jämförelsesidan Kolada.se

Prisregn” över Nacka

Nyheterna om Nackas goda resultat avlöser varandra. 2023 blev Nacka utsett till Sveriges mest robusta kommun, för tredje året i rad. Det kan du läsa mer om här. Vi fick även utmärkelsen ”Sveriges Framtidskommun” I år blev vi topp 3 i ”Sveriges Digitaliseringskommun 2023”, knep andraplatsen i ranking för Agenda 2030, klättrade mest i länet i företagsrankningen 2023 och kom på plats åtta i ”Sveriges miljöbästa kommun bland storstadsnära kommuner.

Sammantaget står sig Nacka bra mot andra kommuner, något vi är mycket stolta över! Vårt långsiktiga arbete tillsammans med alla fantastiska Nackabor gör detta möjligt. Priser är inte allt, men det är en tydlig indikation på att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi arbetet med att utmana oss själva för ett ännu bättre Nacka!

Fler kommunövergripande nyheter