Nackas hemtjänst i topp i landet!

I veckan publicerade Hemtjänstindex sin årliga ranking, där Nacka når plats 18 av landets 290 kommuner vilket är samma placering som föregående år. Bland kommuner i Stockholms Län är vår hemtjänst topp 4. Sett till de olika moment som ingår så noteras en förbättring för utförande, biståndshandläggning och stöd och utveckling.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten

– Att Nacka placerar sig i topp i det samlade Hemtjänstindex är ett kvitto på att arbetet för bra kvalitet inom hemtjänstområdet bär frukt, och nu fortsätter arbetet för att fortsätta att utveckla stödet till äldre personer i behov av hemtjänst. Både i år och nästa år förstärks resurserna till hemtjänsten tydligt, vi förenklar kontakten med kommunen via nya e-tjänster för ansökningar och dessutom fördubblar vi kontinuitetsbonusen för att du som har hemtjänst lättare ska lära känna de som kommer hem till dig, säger Tobias Nässén (M), ordförande i äldrenämnden.

– Det ska vara tryggt att bli gammal i Nacka, för här har vi välfungerande äldreomsorg och vi stöttar även föreningslivets aktiviteter för äldre och har aktiva träffpunkter för äldre på flera ställen i Nacka. Jag är stolt över den höga kvalitet vår hemtjänst håller, även om vi naturligtvis alltid kan och ska arbeta för att bli ännu bättre, avslutar Tobias Nässén (M), ordförande i äldrenämnden.

Fakta:

Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna som skapar ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet, för Sveriges alla 290 kommuner. Det är en sammanvägning av de mätningar som redan görs av exempelvis Socialstyrelsen. Om du vill jämföra hur det går i resten av Sverige, besök hemtjänstindex hemsida där mätningen för 2023 är publicerad. LÄNK

Hemtjänstindex 2023

Nackamoderaternas politik för välfärd och omsorg