Nytt steg mot bättre välfärd och färre gängkriminella: Åtgärder mot välfärdsbrottslighet

Varje år stjäls 20 miljarder av svenskarnas skattepengar i välfärdsbrottslighet. Kriminella ska inte kunna lura till sig Nackabornas skattepengar ämnade åt välfärd för dem det är avsett för. Nu vidtar Nacka kommun ytterligare åtgärder för att stävja välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

-Välfärdsbrottsligheten ska stävjas, punkt. Det är stöld av skattepengar och har dessutom gått om narkotikaförsäljning som gängens största intäktskälla. I mitt Nacka ska våra medborgare själva kunna välja anordnare inom välfärden, och därför är det bara de borgerliga partierna som på riktigt kan lösa frågan om valfrihet och kontroll över skattemedel. Oppositionens lösning är att dra tillbaka valfriheten som våra Nackabor älskar, säger Filip Wiljander (M), kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsens trygghetsutskott.

Moderaterna har varit drivande i kommunens arbete mot välfärdsbrottslighet. Det nya förslaget handlar enligt Filip Wiljander om att genomgripande och utan ideologiska skygglappar göra det som krävs för att hindra välfärdsbrottsligheten. Tjänstemännen ska ges tillräckliga resurser att systematiskt upptäcka och hantera brotten, regelverk för kundval ses över, riktlinjer för polisanmälan tas fram, och tydliga riskanalyser ska göras. Slutligt beslut fattas av kommunstyrelsen den 18 december.

Fakta:

• Flera anordnare har under de senaste åren blivit av med sina uppdrag med anledning av fusk.
  • Under 2023 genomfördes en kartläggning och analys av Nacka kommuns arbete mot välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan.
  • Tidigare under året har Moderaterna ihop med Alliansen lagt förslag om att stoppa folkbokföringsbrott.
  • Förra mandatperioden införde Moderaterna och Alliansen hembesök vid ekonomiskt bistånd.