Nackas fritidsutbud i topp!

Nackabornas fritidsutbud är 6:e bäst i hela Sverige, och bland kommuner med över 100 000 invånare toppar vi listan 2023. Detta enligt Infostats kommunranking ”Bäst att leva 2023”. Inom området fritid ingår bland annat tillgång till elljusspår, bad och aktivitet i idrottsföreningar.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

– För att Nacka ska vara den bästa kommunen att leva i, är det otroligt viktigt att det finns god tillgång till fritidsaktiviteter, inte minst inom idrott och hälsa. Vi har ett mycket stort engagemang i våra idrottsföreningar i kommunen, något jag är väldigt glad över. Det är alla våra duktiga engagerade tränare, föräldrar och barn som gör det möjligt och det är något vi verkligen bejakar inom politiken, säger Christian Listérus (M), 1:e vice ordförande i fritidsnämnden.

– Under 2024 gör vi mycket för att förbättra utbudet ytterligare, bland annat bygger vi ut två fotbollsplaner, vi plogar isarna så att man kan åka skridskor och i höst står nya multihallen i Fisksätra klar. Dessutom ökar vi satsningen på plogning av fotbollsplaner med start redan idag. Det är även väldigt glädjande att fotbollstältet nu öppnas igen med förbättrad luftkvalitet och möjlighet att spela i alla väder, fortsätter Christian Listérus

Om mätningen:

• Kommunrankningen rankar kommuner efter 9 delområden, där Fritid är en av dem. Andra delområden är Utbildning och skola, Vård och omsorg, Jobb och Karriär, Infrastruktur, Trygghet, Service, Privatekonomi samt Offentlig ekonomi
  • I den totala mätningen hamnar Nacka på plats 8 i hela Sverige.
  • Bland kommuner med över 100 000 invånare, hamnar Nacka på plats 2 i hela Sverige.
  • Du kan se alla parametrar och jämföra med andra kommuners resultat hos Infostat.

”Prisregn” över Nacka

Nyheterna om Nackas goda resultat avlöser varandra. 2023 blev Nacka utsett till Sveriges mest robusta kommun, för tredje året i rad. Det kan du läsa mer om här. Vi fick även utmärkelsen ”Sveriges Framtidskommun” I år blev vi topp 3 i ”Sveriges Digitaliseringskommun 2023”, knep andraplatsen i ranking för Agenda 2030, klättrade mest i länet i företagsrankningen 2023 och kom på plats åtta i ”Sveriges miljöbästa kommun bland storstadsnära kommuner.

SCB’s senaste medborgarundersökning visar på att det inte bara är utomstående parter som tycker att Nacka är bra, utan även Nackaborna. 97,8 % av Nackabor trivs i vår fina kommun!

Sammantaget står sig Nacka bra mot andra kommuner, något vi är mycket stolta över! Vårt långsiktiga arbete tillsammans med alla fantastiska Nackabor gör detta möjligt. Priser är inte allt, men det är en tydlig indikation på att vi är på rätt väg. Nu fortsätter vi arbetet med att utmana oss själva för ett ännu bättre Nacka!