Vi lyckades: Bussar hela vägen! Regionens lösning för Saltsjöbanan duger inte!

VI LYCKADES!

Glädjande nyheter, ersättningsbussarna mellan Solsidan/Saltsjöbaden och Slussen blir kvar!

Vi Nackamoderater, Nacka kommuns duktiga tjänstemän och allmänheten har tillsammans gjort skillnad för många Nackabors resande under 2024 genom att uppmärksamma regionen på denna viktiga fråga. Nu blir ersättningsbussarna kvar, samtidigt som Saltsjöbanan börjar rulla. Tack till alla som engagerat sig i frågan, nu ser vi till att Stockholms stad får samma uppvaktning gällande flytten av Slussenterminalen. Se originalinlägget nedan:

Alla vi som pendlar vet att man vill ha så få byten som möjligt. Ju fler byten desto sämre, och troligtvis även färre resenärer. Regionen som har hand om kollektivtrafiken borde därför rimligtvis utforma den på så vis att resenärer behöver byta så sällan som möjligt. Och i de fall när byten är oundvikligt, borde bytena åtminstone inte behöva ske nära inpå varandra.

Så resonerar dock inte (S)-styrda Region Stockholm när det gäller Saltsjöbanan. I februari ska nämligen tågen börja gå – men bara till Fisksätra. Så ska det vara till hösten, det vill säga i ungefär ett halvår.

Dessutom kräver denna lösning att Fisksätra station byggs om till ändhållplats och för vändplan för bussarna. Denna ombyggnation hamnar på kommunen, och ska alltså bekostas av Nackas skattebetalare.

Nackamoderaterna lägger hellre de pengarna som ombyggnationen kostar på att fortsätta köra ersättningsbussar hela vägen till dess att tågen kan gå till Saltsjö-Järla.

Hur blir resan för mig?

Från Saltsjöbaden:
  • Saltsjöbanan Saltsjöbaden – Fisksätra (cirka 10 minuter)
Från Solsidan:
  • Saltsjöbanan Solsidan – Igelboda (cirka 7 minuter)
  • Byte till nytt tåg
  • Saltsjöbanan Igelboda – Fisksätra (cirka 4 minuter)
Från Älgö:
  • Buss 458 Älgö – Solsidan (cirka 10 minuter)
  • Byte till Saltsjöbanan
  • Saltsjöbanan Solsidan – Igelboda (cirka 7 minuter)
  • Byte till nytt tåg (cirka 2 minuter)
  • Saltsjöbanan Igelboda – Fisksätra (cirka 4 minuter)
  • Från sommaren: Gå 750 meter för att byta till tunnelbana/innerstadsbuss

Detta jämfört med dagens cirka 35 minuter (45 från Älgö) till Slussen utan byten.

Läs mer om flytten av bussterminalen i Slussen och vad det innebär:
Klicka på bilden för att komma till inlägget om flytten av bussterminalen i Slussen

Varför har Saltsjöbanan varit avstängd under 2023?

Under 2023 har både underhållsarbete skett, och så byggs det dubbelspår så att Saltsjöbanan kan få tolvminutstrafik istället för dagens tjugo. De arbetena har vi sett till att synka så att avstängningen ska vara så kort som möjligt. Dessutom ska vi få nya, längre och tystare, tåg till när Saltsjöbanan äntligen ska kunna trafikera hela vägen till Slussen igen. Det beräknas till 2027.

Varför kan inte tågen gå till Saltsjö-Järla direkt?

Innan Saltsjöbanan kan trafikera till Saltsjö-Järla måste stationen först byggas om till slutstation med bland annat vänd- och väntplatser för bussar. Detta försöker vi göra så snabbt det bara går, men det kommer inte kunna vara klart till februari.

Varför kan inte Saltsjöbanan gå hela vägen till Slussen eller Henriksdal?

Det sker mycket arbeten längs hela sträckan. Innan Saltsjöbanan kan gå hela vägen till Slussen behöver den nya Slussenterminalen bli klar. Slussen beräknas vara färdigbyggd till 2027, då kan äntligen tågen rulla hela vägen igen.

Från 2016 har Saltsjöbanan gått till Henriksdal, där det gått ersättningsbussar till Slussen. Anledningen till att de inte kommer gå dit utan till Saltsjö-Järla, är för att det är flera arbeten planerade mellan Järla och Henriksdal. Just nu går exempelvis Värmdövägen där spåren ligger och gångbron vid Finntorp behöver bytas ut. Idet fall att upphöjningen av Saltsjöbanan blir av behöver vi ha en annan slutstation än Henriksdal.

Vår och Nackas plan har alltid varit att alla våra arbeten på sträckan ska ordnas samtidigt som nya Slussenterminalen byggs. Detta just för att minimera påverkan på trafiken. Lite stök blir det när det byggs, men vi försöker i så stor mån det går att synkronisera våra arbeten med Stockholms stad och regions. Nackaborna ska bli så lite påverkade som bara möjligt.

En tillfällig slutstation vid Saltsjö-Järla tycker vi är en bra lösning i väntan på att tågen kan gå till Slussen igen. Det blir ett byte efter 20 minuter istället för 10 minuter som vid Fisksätra. Det finns bättre förbindelser i Järla genom andra linjer, vilket minimerar väntetiden för de som reser. I takt med att Nacka växer, blir det dessutom mer arbeten i och kring centrala Nacka. Då är Järla Station bra för att kanske slippa byta helt.

Vad gör Nackamoderaterna för att påverka?

Nacka och Nackamoderaterna för just nu aktiva samtal med regionen för att få till ersättningsbussar hela vägen. Vi hoppas verkligen få till en bra lösning på detta tillsammans. Ersättningsbussar är långt från optimalt men här handlar det om att välja den bästa av två mindre bra lösningar.

Vi driver även opinion och försöker uppmärksamma berörda i frågan. Självklart ligger den främsta tyngden i dialogen med regionen, men det är viktigt att frågan lyfts medialt och bland allmänheten med.

Se filmen om Saltsjöbanan här, klicka på bilden:

Mer inom Trafik och Framkomlighet

Vår politik för Fisksätra och Saltsjöbaden hittar du HÄR!