Miljösmart gatubelysning 2024!

Nacka genomför just nu en kraftig ambitionshöjning i att göra vår gatubelysning energisnål. 2023 har 5000 lampor bytts ut till LED-lampor, och i slutet av 2024 är 95% av gatubelysningen energisnåla LED-lampor. Satsningen innebär att Nacka snabbar på den gröna omställningen, sparar el och dessutom kan sänka el- och underhållskostnader på sikt.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på facebook, där du även kan kommentera nyheten.

– En självklar investering, säger Peter Zethraeus (M), kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden. En modern och miljösmart gatubelysning är helt i linje med Nackas och Moderateraternas ambitioner, och det ger dessutom möjligheter att styra belysningen vid varje ljuspunkt. Då kan vi exempelvis ha rörelsestyrd belysning, det är bra både för elräkningen och djur som är vakna nattetid. Det här är moderat, grön politik som gör skillnad.

Genom lägre el- och underhållskostnader, beräknas investeringen ha betalat sig själv på elva år. Även äldre armaturer får LED-beslysning utan att själva armaturerna byts ut. Satsningen innebär att Nackas gatubelysning blir LED 2025, istället för tidigare planerade 2033. Satsningen är en del av det spardirektiv på el som Sverige åtar sig på EU-nivå, genom den påskyndade processen gör Nacka sin del.

Nacka är en miljösmart kommun

Vi genomför en rad satsningar som gör Nacka till en grönare kommun, utan att försumma den ekonomiska biten. För oss är det viktigt att ställa om tillsammans med Nackaborna, inte på boendes bekostnad. Många innovativa företag och lösningar bidrar dessutom med lägre kostnader på sikt för kommunen, riktigt win-win för Nacka och för alla oss som bor här. Det ska vara lätt att göra rätt!

Att våra insatser för miljön och klimatet gör skillnad syns på flera sätt, bland annat kom vi på andra plats i rankingen för Agenda 2030. Läs mer här.